همشهری آنلاین: اصرار کشورهای عربی و اعضای هیات اجرایی issf بر حذف نام خلیج فارس و پافشاری نمایندگان اعزامی ایران بر درج این نام در نهایت به لغو میزبانی کشورمان از این دوره از پیکارها انجامید.

به گزارش ایسنا به دنبال اختلافات موجود بین issf و کمیته‌ برگزاری دومین دوره‌ بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، عصر روز شنبه (26 دی) جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور اعضای هیات اجرایی issf و مسئولین ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در محل کمیته ملی المپیک عربستان صعودی تشکیل شد.

در ابتدای این نشست نمایندگان و بازرسین اعزامی issf که از ایران بازدید به عمل آورده بودند اعلام کردند در بازدیدهای انجام شده قبلی کلیه زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی، تجهیزات و نیروی انسانی لازم برای برگزاری کامل مسابقات جهت میزبانی ایده‌آل تدارک دیده شده و مورد تایید است. ضمن این که کمیته برگزاری بازی‌ها در ایران آمادگی لازم برای میزبانی این دوره از بازی‌ها را دارا بوده و از این جهت از جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند.

سپس نمایندگان issf حاضر در جلسه به بحث و بررسی در خصوص مسائل مورد اختلاف پرداختند که تعدادی از حاضرین نظرات خود را مطرح و در نهایت موارد ذیل به عنوان جمع بندی مذاکرات عنوان شد:

1- عنوان گردید به نظر می‌رسد وضعیت ایران از جهت کنترل بیماری آنفلونزای نوع آ مشخص نشده و وزارت بهداشت و درمان ایران تاییدیه مکتوب لازم از جهت تضمین کنترل قطعی این بازی‌ها را ارائه نکرده است.

2-  تعدادی از اعضا، مخالف درج نام خلیج فارس در مدارک و نقش مدال‌های دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی بوده و خواستار حذف نام خلیج فارس از کلیه مدارک بازی‌ها (مدالها، لوگوها و کتابچه‌های فنی و سایر اسناد بازی‌ها) بودند. دلیل اعلام شده از سوی آنان بدین ترتیب بود که در دوره اول بازی‌های کشورهای اسلامی، عربستان در مدارک خود از عنوان مجعول"خلیج ع‌رب‌ی" استفاده کرده بود که این موضوع با اعتراض جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و issf موضوع را بررسی و درخواست حذف نام خلیج عربی را از عربستان کرده و این نام از مدارک بازی‌ها حذف شد. لذا در این دوره که درج نام خلیج فارس مورد اعتراض برخی از کشورها است، ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی نیز باید نسبت به حذف نام خلیج فارس از کلیه مدارک اقدام کند.

پس از طرح مسائل فوق از سوی برخی اعضای issf ، نمایندگان ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی پاسخ موارد فوق را به شرح زیر ارائه کردند:

الف – در رابطه با بیماری آنفلونزای نوع آ از طرف مقامات مسئول وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام گردید که این بیماری در ایران تحت کنترل درآمده و هیات اعزامی متعهد شده تا نامه رسمی این تاییدیه وزارت بهداشت را در طول 15 روز آینده اخذ و به issf ارائه کند. از سوی نمایندگان اعزامی ایران اعلام شد که در این مورد جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

ب- در رابطه با حذف نام خلیج فارس از اسناد و مدارک دومین دوره بازی‌ها نیز توضیحات به شرح ذیل ارائه شد:

1-  اولا موضوع درج نام خلیج فارس در اسناد و مدارک این دوره از مسابقات پیش از این به امضاء طرفین رسیده و اسناد و مدارک آن نیز موجود می باشد که به issf ارائه گردید.

2-  حذف نام مجعول " خلیج ع‌رب‌ی" در دوره اول این بازی‌ها اقدامی منطقی و لازم بوده است که انجام گردیده و در خصوص این اقدام ارزشمند از issf تشکر می‌شود.

3-  در رابطه با نام مقدس خلیج فارس توضیح داده شد که این نام دارای سابقه و پیشینه چند هزار ساله در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و جهان می‌باشد و این نام به تائید نهادهای بین‌المللی رسمی مانند سازمان ملل متحد نیز رسیده است و حذف آن که جزء لاینفک نقشه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران است با هیچ مدرک و دلیل قانع کننده‌ای از اسناد و مدارک بازی‌ها امکان پذیر نمی‌باشد.

در پایان جلسه؛ اعضای هیات اجرایی issf پس از استماع اظهارات نمایندگان هیات اعزامی ستاد برگزاری دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی و علیرغم ارائه دلایل قانع کننده، در کمال تاسف و تعجب و بدون ارائه هیچ گونه دلیل منطقی نسبت به عدم برگزاری دومین دوره بازی‌ها به میزبانی ایران اعمال نظر و اتخاذ تصمیم کردند.

گفتنی است، علی آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک و ستاد بازی‌ها، بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته و قائم مقام ستاد بازی‌ها، شاهرخ شهنازی دبیر کل ستاد بازی‌ها، گروه اعزامی کشورمان به مجمع فوق‌العاده issf را تشکیل می دادند.

پیش از این نیز یک‌بار این بازی‌ها با درخواست ایران و به دلیل شیوع آنفلانزای خوکی به مدت شش ماه به تعویق افتاده بود.

کد خبر 99641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز